Philodolorosia patosoria
Katarzyna Hołdys
Wizerunek kilkutygodniowego ludzkiego zarodka opatrzony został opisem stosowanym w systematyce gatunków – od wirusów po naczelne. Projekt Katarzyny Hołdys dotyka najbardziej wrażliwego tabu, usytuowanego w centrum dwóch najgłośniejszych debat drugiej dekady XXI wieku w Polsce, ale także – jeśli chodzi o pierwszą z nich – na świecie. Mamy do czynienia z materiałem, który ryzykownie, naruszając granice obyczajowych kompromisów, dotyka w istocie problemu planetarnych zasobów. „Kliniczna” forma pracy, nawiązująca do stylu atlasów medycznych lub biologicznych, używa języka i terminologii biowładzy. To język normy i patologii, który podczas humanitarnego kryzysu drugiej wojny światowej odegrał ponurą rolę. Dziś kryzys klimatyczny, jego gospodarcze i polityczne konsekwencje oraz wynikające z nich lęki społeczne prowadzą nierzadko do odmowy reprodukcji, która jest wyborem coraz liczniejszych kobiet i mężczyzn na świecie. Przezwyciężenie naturalnego pragnienia przedłużenia gatunku i zabezpieczenia własnego bytu kosztem innych istot przez otoczenie się potomstwem jest wynikiem świadomych decyzji, ale także patologicznych lęków.
Katarzyna Hołdys urodziła się w Gdańsku w 1980 roku. Artystka bez formalnego wykształcenia, dobrze się czuje w instalacji i sytuacjach performatywnych, ale definiuje się jako malarka. Czasem pisze krótkie teksty prozą oraz wiersze. Hobbystycznie tańczy. Z zawodu masażystka. Wystawy indywidualne: „Sztuka w przestrzeni prywatnej”, Nowa Synagoga w Gdańsku (2017), „Podzielone”, Filharmonia Bałtycka (2019), „Zabawy i fanaberie”, Galeria Żak w Gdańsku (2020). Wystawy zbiorowe: „Postrzeganie czasu” (jako kurator) w ramach Festiwalu Neoarte (2018), „Brama nr 2”, Galeria w Zaułku w Gdańsku (2020), „Dotknij kobiecej sztuki” (2020). Działania performatywne: „Trzeba to coś złapać i ogolić na łyso”, Klub „Ziemia” w Gdańsku (2019), „Szymek Pokazywacz szuka śmietnika” (anonimowo), Kolonia Artystów w Gdańsku (2020), „Więcej krwi?” (anonimowo), 24 lipca 2020 roku, Gdańsk – przestrzeń publiczna. Jedna z bohaterów kolejnego filmu dokumentalnego Konrada Królikowskiego (Bloki, 2017) Antycypant, którego premiera przewidziana jest na wiosnę 2021 roku.