Klepisko
Piniak Przemysław
Słuchowisko Piniaka to rodzaj strumienia świadomości. Wyobraźnia poetycka i gęsty oraz zmetaforyzowany język włączają tę pracę w nurt tradycji literackiej. Co więcej, romantyczny temat narodzin narodu mierzy w jej uświęcone obszary. Wzniosłość tematu łączy się w opowieści artysty z drobiazgową pracą obserwacji zjawisk marginalnych. Klepisko jest tym, co w projektowaniu pominięte. To dokumentacja obszarów pozostających poza głównym nurtem wiedzy, postrzegania, definiowania, ale nie użytkowania. Podwórka to w najwyższym stopniu żywotne przestrzenie, poddające weryfikacji zamierzenia twórców architektury, dziedzina miejskiej dzikości, w której negocjacja partykularnych interesów rozstrzygana jest na ubitej ziemi. Przemysław Piniak skupia się na nich i na ich kulturotwórczej roli. Przeciwstawia je przy tym konstruktywnym zamierzeniom urbanistyki, ekonomii, socjotechniki i biopolityki kapitalistycznego projektu, dzielącego świat według kategorii zdrowia i choroby, pożytku i marnotrawstwa.
„Tam gdzie oddech, tam kaszel. Gdzie cywilizacja, tam klepisko. Opisując proces rozwoju jednostki i społeczeństwa z perspektywy tych niereprezentatywnych sytuacji, badam, jak rozwijała się moja tożsamość. Jak rozwija się proces wykluczania jednostki z grupy, społeczeństwa. Powoli odkrywam również, jak kształtowało to także moją płeć”.
W słowach Przemysława Piniaka wybrzmiewa potencjał drzemiący w strategiach queerowych, przeciwstawiających się sztywnym zasadom stabilizującym tożsamość jednostek i poddających je zasadzie produktywności.
Piniak Przemysław – urodził się w 1986 roku w Szczecinie. Studiował wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz malarstwo na Akademii Sztuki w Szczecinie (licencjat w 2018 roku). Malarz, performer, futurolog, projektant obuwia. Jego projekty obuwia pokazywane były między innymi na London Fashion Week i Berlin Fashion Week. Prowadził warsztaty z projektowania w takich instytucjach jak Akademia Sztuki w Szczecinie czy Institute of Design Kielce. Obecnie studiuje malarstwo na studiach drugiego stopnia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zajmuje się tworzeniem wizji mających na celu załamanie się czasoprzestrzeni.