przejdź do głównej treści
Rectangle Copy 32 Created with Sketch.
Rectangle Copy 18 Created with Sketch.
Rectangle Copy 7 Created with Sketch.
Rectangle Copy 25 Created with Sketch.
Rectangle Copy 4 Created with Sketch.
Rectangle Copy 28 Created with Sketch.
Rectangle Copy 22 Created with Sketch.
Oval Copy 3 Created with Sketch.
Rectangle Copy 2 Created with Sketch.
Rectangle Copy 20 Created with Sketch.
Rectangle Copy 26 Created with Sketch.
B Created with Sketch.
W Created with Sketch.
A Created with Sketch.
Nieznany

Nieznany

Ala Savashevich

Serce męża stanu musi być w jego głowie”  słowa wypowiedziane rzekomo przez Napoleona z zabawną dosłownością opisują formę, za którą w swoim nowym rzeźbiarskim projekcie obsesyjnie podąża Ala Savashevich. Praca powstająca w ramach Nagiego Nerwu jest bowiem próbą rekonstrukcji tego elementu kluczowego dla politycznego ciała”. Artystka nawiązuje w ten sposób do swojej wcześniejszej twórczości, której tematem było mierzenie się z postsowieckim dziedzictwem symbolicznym i materialnym. 

Punktem wyjścia dla powstającej rzeźby są symboliczne dekapitacje pomników, powracające wwielu doniesieniach prasowych z różnych okresów historycznych i części świata: Legnica. Pod koniec lipca z lapidarium zniknęło popiersie marszałka Konstantego Rokossowskiego. Policjanci znaleźli go na polach  bez głowy. Sprawcy zostali już zatrzymaniPod Orenburgiem Lenin stracił głowę”, „Dlaczego odcięto głowę Krzysztofowi Kolumbowi?”.

Koncepcja nowej pracy drąży więc zagadkę brakującej głowy i atawistycznej siły tego obrazu. Jednocześnie wybór antyheroicznego”, miękkiego materiału, kojarzącego się ze sferą kobiecą (szycie), jest aktem prowokacji. Humorystycznie bierze odwet” na stuleciach wielkiej historii pisanej biografiami bohaterów, w której cieniu odbywała się cicha, tania” praca podporządkowanych i marginalnych perspektyw.

Pracę nad tym tematem rozpoczęła w 2017 roku od rzeźby pod wymownym tytułem Duch. Ponadczterometrowa męska figura wykonana została, podobnie jak obecna, z miękkiego materiału – filcu, pod którym ukryto stalowy szkielet. Mimo że bezgłowa postać ewidentnie kojarzy się z widmem – przez co przewrotnie nawiązuje do pierwszych słów manifestu komunistycznego („Widmo krąży po Europie”) – prezentując pracę, artystka za każdym razem miała odpowiadać na pytania: „Kim jest ten bohater?”„Dlaczego został pozbawiony głowy i co się z nią stało?”. Dlatego uzasadniając wybór tematu, Ala Savashevich pisze do Joanny Rajkowskiej:  

„Aby pożegnać się z historią, na którą niechętnie patrzymy, najpierw żegnamy się z jej komponentem wizualnym. Dlaczego to pożegnanie zaczyna się od symbolicznego wykonania wyroku, od ścięcia głowy, w tym wypadku już »martwego« ciała? Może przez to działanie dokonujemy całkowitego zerwania z niewygodnymi wspomnieniami i historią, którą trudno zaakceptować? A pozostały korpus reprezentuje puste miejsce, gotowe, by je obsadzić, formując nowego bohatera? Czy to wymazanie historii, czy jej aktualizacja? Obecnie znów znajdujemy się w czasie wielkich zmian, deformacji, które silnie oddziałują zarówno na postrzeganie przeszłości, jak i na nadchodzącą przyszłość. Wszystko, co się dzieje, nieustannie wpływa na ich ostateczny kształt”. 

Ala Savashevich  urodziła się na Białorusi. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Pracuje i mieszka we Wrocławiu. W swojej praktyce artystycznej często przez symbolikę zbiorowych i osobistych opowieści odwołuje się do minionych zdarzeń i ich długofalowych skutków. Artystka nie ogranicza się tylko do jednej formy wypowiedzi: realizuje prace wideo, monumentalne rzeźby i działania performatywne. Uczestniczyła w różnych międzynarodowych wystawach i konkursach. 

 Rozmowa z Alą pod tym linkiem. 

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności