przejdź do głównej treści
Oval Copy 4 Created with Sketch.
Rectangle Copy 35 Created with Sketch.
Rectangle Copy 5 Created with Sketch.
Rectangle Copy 25 Created with Sketch.
Rectangle Copy 30 Created with Sketch.
Rectangle Copy 18 Created with Sketch.
Rectangle Copy 3 Created with Sketch.
Rectangle Copy 21 Created with Sketch.
Rectangle Copy 31 Created with Sketch.
Rectangle Copy 32 Created with Sketch.
Rectangle Copy 26 Created with Sketch.
B Created with Sketch.
W Created with Sketch.
A Created with Sketch.
Dom od deski do deski. Księga

Dom od deski do deski. Księga

Dominika Macocha

Skromny, zdyscyplinowany obiekt Dominiki Macochy jest kwintesencją sublimacji iwyparcia. Niewielka biała książka to rezultat złożonego, wieloetapowego procesu, w którym niczym w pryzmacie skupia się pełny zakres problemów. Materiałem użytym przez artystkę do stworzenia książki są deski pochodzące z budynku dawnej żydowskiej karczmy, zniszczonej przez powojenną społeczność Biłgoraja. Białe karty księgi, obiektu mającego centralne znaczenie dla wszystkich światowych religii monoteistycznych, symbolizują zarazem władzę, jaką kultura i historia sprawują nad naturą.  

Technologiczny i przemysłowy charakter przemiany, jakiej zostało poddane drewno desek, działa również na poziomie magiczno-symbolicznym. Proces ten jest równoległy do konstruowania wyidealizowanego obrazu jedno-etnicznej, homogenicznej wspólnoty, która, aby przywrócić społeczną harmonię, wyklucza pamięć o żydowskich mieszkańcachOstateczna likwidacja materialnych pozostałości nadgniłych i nadpalonych desek w procesie produkcji eleganckiego papieru, niczym usunięcie niewygodnych świadków, ujawniło przemoc leżącą u podstaw nowej jakości. Opisując proces powstawania projektu, artystka wprost wskazuje analogie między binarną wizją świata rozpatrywanego wciąż w kategoriach rozdziału natury od kultury amechanizmami eksterminacji: 

Materia, na której bazuję, jest nieprzerwanie w procesie kształtowania. Czarna, zwęglona powierzchnia desek manifestuje ich organiczność. Pierwiastek, z jakiego głównie składa się drewno, został dobitnie unaoczniony. Węgiel obecny jest we wszystkich organizmach żywych, jest chemiczną podstawą życia. Mówi o ludziach i istotach nieludzkich. Niemniej zewnętrzna, strawiona ogniem struktura desek kojarzy się także z destrukcją, rozpadem, ze śmiercią. Idąc dalej tym tropem, możemy zderzyć się z antysemickimi stereotypami. Czerń, ziemia, zgnilizna – to przymioty saturniczne – będące częścią antysemickiego mitu foetor Judaicus – żydowskiego smrodu. Podobnie osadzanie fantazmatu Żyda w polu natury przy założeniu rozdzielności natury i kultury prowadzi tylko do umacniania antysemickiego wykluczenia, o czym szeroko pisze Konrad Matyjaszek. Żydzi w takiej konfiguracji są dehumanizowani, stają się nieludźmi, zagrożeniem, pasożytem, pijawką, źródłem epidemii wprzeciwieństwie do grupy większościowej, będącej ich odwrotnością, zajmującej obszar kultury. Nieobecność Żydów w Polsce postrzegana jest jako rzecz naturalna, podobnie zniszczenie domu wydaje się wyłącznie wynikiem działania natury” 

 

Dom Księga
Dom Księga

 

Dominika Macocha  absolwentka intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom magisterski obroniła w Pracowni Działań Transdyscyplinarnych profesora Grzegorza Klamana i doktor Doroty Nieznalskiej w 2016 roku. Praca zgłoszona do projektu została nominowana do konkursu ArtNoble 2017 na najlepszy dyplom publicznych uczelni artystycznych. W roku akademickim 2014/2015 zdobyła nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska wDziedzinie Kultury, najlepszy student kierunku intermedia na Wydziale Rzeźby iIntermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2017 roku była rezydentką Fundacji Kolonia Artystów w Gdańsku. Studia pierwszego stopnia odbyła w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna ze specjalnością grafika komputerowa w mediach. Od 2018 roku pracuje w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie jako asystentka w Zakładzie Grafiki Komputerowej. Jest także opiekunką Koła Naukowego Fotografii im. Gustava Metzgera. 

Rozmowa z Dominiką pod tym linkiem. 

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności