Świat się wali a ja walę konia
Kasper Lecnim
Rzeźba nawiązuje do zdjęcia, które kilka lat temu obiegło internet, przedstawiającego zwęgloną ludzką postać z Pompejów. Sensację budziła dwuznaczna pozycja, w jakiej zastygło ciało ofiary wulkanu, kojarząca się z masturbacją. Praca Kaspra Lecnima powstała przez rysunkowe uproszczenie znanej z licznych zdjęć leżącej ludzkiej postaci i ponowne uprzestrzennienie w rzeźbiarskim tworzywie. Charakterystyczny dla czasów po Internecie wszechobecny wizualny komizm jest potencjalnie obecny w każdym niemal obrazie. Zmultiplikowany na wiele niedających się przewidzieć ani zinterpretować sposobów i przemnożony przez 4chan i 8chan, zatrzymany został przez artystę na moment w konkretnym, „realnym” kształcie.
Niczym dokonujący samospalenia, „walący konia” ma swój heroiczny moment sprawczości, dyskutując z wulkanem. I mimo całkowitej fikcyjności tej sytuacji, stojąc przed rzeźbą konfrontujemy się z przedmiotem odmiennym w doświadczeniu od ekranowej symulacji, klasycznego hoaxu, pseudowiedzy i wszechobecnego infotainmentu. Przefiltrowany przez krwioobieg sieciowych memów, powraca w pracy Kaspra Lecnima starożytny motyw dionizyjski, w którego centrum stoi kosmiczny erotyzm, życie pożądające samo siebie, obojętne wobec losów jednostek. Optymistyczne w nowy, nieludzki, a może postludzki sposób.
Kasper Lecnim – urodzony w 1990 roku artysta wizualny, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Korzysta z wielu mediów. Zdarzyło mu się produkować szaliki, organizować przeprowadzki, odśnieżać, zderzać samochody i wyzywać na pojedynki dyrektorów instytucji kultury. Lubi błędy i drobne prowokacje. Mieszka w Warszawie. Pracuje indywidualnie oraz w duecie z Irminą Rusicką. Swoje prace prezentował indywidualnie i zbiorowo między innymi w Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, BWA Warszawa, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Galerii Widna w Krakowie, na 8. Triennale Młodych w Orońsku. Reprezentowany przez Galerię Szara.