przejdź do głównej treści
Rectangle Copy 29 Created with Sketch.
Rectangle Copy 8 Created with Sketch.
Rectangle Copy 34 Created with Sketch.
Rectangle Created with Sketch.
Rectangle Copy 35 Created with Sketch.
Rectangle Copy 31 Created with Sketch.
Rectangle Copy 20 Created with Sketch.
Oval Copy 10 Created with Sketch.
Rectangle Copy 26 Created with Sketch.
Rectangle Copy 17 Created with Sketch.
Rectangle Copy 32 Created with Sketch.
B Created with Sketch.
W Created with Sketch.
A Created with Sketch.
Oborywacz granic

Oborywacz granic

Magdalena Romanowska

Pług do oborywania granic jest urządzeniem służącym do wyznaczania terenu uprawy. To maszyna za pomocą której wzruszona ziemia wytycza różnicę pomiędzy obszarem zagarniętym w przestrzeń rolnej kultury i pozostawionym poza nim. Istotą projektu jest umieszczenie w ramach prezentacji sztuki przedmiotu z obszaru kultury materialnej postrzeganej jako konkretna”  w opozycji do metaforycznych lub abstrakcyjnych właściwości obiektów sztuki. Artystka proponuje spojrzenie na maszynę jako na urządzenie dwukierunkowe, ukształtowane, by ukazywać wzajemne stosunki między aktorami pola rzeczywistości, w której to wcale nie człowiek jest najważniejszym czynnikiem determinującym. 

Projekt Magdy Romanowskiej nawiązuje do rozpowszechnionej na wsiach kultury przeróbek isamoróbek. Zakłada stworzenie we współpracy z ojcem artystki i zaprzyjaźnionym konstruktorem tego typu zmodyfikowanych urządzeń w pełni funkcjonalnej maszyny rzeźby na bazie zwykłego dwuskibowego pługa. Zjawisko wiejskiego tuningu”, traktowane niekiedy z wyższością, za sprawą szacunku, jaki w kulturze kapitalistycznej odczuwamy wobec wyrobów markowych, to obszar wynalazczości, samowystarczalności i upcyklingu. Jest ono z jednej strony efektem niedoborów, a z drugiej  specyficzności potrzeb. Magda Romanowska odkrywa w nim potencjał wyzwalania się z logiki rynkowych mechanizmów, źródło twórczości, a także drogę do ucieleśnionego poznania, w którym to najbliższe środowisko dyktuje warunki powstania obiektu. Gest przeniesienia tych działań w przestrzeń sztuki umożliwia artystce upodmiotowienie się w świecie zarezerwowanym stereotypowo dla mężczyzn.

Zwykły pług
Pług z zaznaczonymi miejscami ciecia i spawania
Pierwszy rysunek oborywacza granic
Artystka z ojcem, współkonstruktorem maszyny
Pług dwuskibowy

Magdalena Romanowska – Absolwentka Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2019), artystka, animatorka, edukatorka. Tworzy projekty zaangażowane społecznie. Pracuje z osobami starszymi, dziećmi i młodzieżą. Razem z bratem od 2015 roku prowadzi wiejskie stowarzyszenie Plecionka na terenie rodzinnej gminy. Zajmuje się projektem „Uczenia do starości” w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej „Nowolipie”. Interesuje się antropologią cielesności i sprawczością rzeczy. 

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności