Oborywacz granic
Magdalena Romanowska
Pług do oborywania granic jest urządzeniem służącym do wyznaczania terenu uprawy. To maszyna za pomocą której wzruszona ziemia wytycza różnicę pomiędzy obszarem zagarniętym w przestrzeń rolnej kultury i pozostawionym poza nim. Istotą projektu jest umieszczenie w ramach prezentacji sztuki przedmiotu z obszaru kultury materialnej postrzeganej jako „konkretna” – w opozycji do metaforycznych lub abstrakcyjnych właściwości obiektów sztuki. Artystka proponuje spojrzenie na maszynę jako na urządzenie dwukierunkowe, ukształtowane, by ukazywać wzajemne stosunki między aktorami pola rzeczywistości, w której to wcale nie człowiek jest najważniejszym czynnikiem determinującym.
Projekt Magdy Romanowskiej nawiązuje do rozpowszechnionej na wsiach kultury przeróbek i samoróbek. Zakłada stworzenie we współpracy z ojcem artystki i z zaprzyjaźnionym konstruktorem tego typu zmodyfikowanych urządzeń w pełni funkcjonalnej maszyny rzeźby na bazie zwykłego dwuskibowego pługa. Zjawisko „wiejskiego tuningu”, traktowane niekiedy z wyższością, za sprawą szacunku, jaki w kulturze kapitalistycznej odczuwamy wobec wyrobów markowych, to obszar wynalazczości, samowystarczalności i upcyklingu. Jest ono z jednej strony efektem niedoborów, a z drugiej – specyficzności potrzeb. Magda Romanowska odkrywa w nim potencjał wyzwalania się z logiki rynkowych mechanizmów, źródło twórczości, a także drogę do ucieleśnionego poznania, w którym to najbliższe środowisko dyktuje warunki powstania obiektu. Gest przeniesienia tych działań w przestrzeń sztuki umożliwia artystce upodmiotowienie się w świecie zarezerwowanym stereotypowo dla mężczyzn.
Magdalena Romanowska – Absolwentka Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2019), artystka, animatorka, edukatorka. Tworzy projekty zaangażowane społecznie. Pracuje z osobami starszymi, dziećmi i młodzieżą. Razem z bratem od 2015 roku prowadzi wiejskie stowarzyszenie Plecionka na terenie rodzinnej gminy. Zajmuje się projektem „Uczenia do starości” w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej „Nowolipie”. Interesuje się antropologią cielesności i sprawczością rzeczy.